Assens Vinterbadere  Vedtægter

Vedtaget på generalforsamling mandag d. 4. marts 2024


 
§1 Foreningens navn og hjemsted
 
Foreningens navn er Assens Vinterbadere
Foreningens hjemsted er Mariendalstranden, Nordre Havnevej i Assens Kommune 

§2 Foreningens formål
 
Foreningens formål er at motivere til at dyrke badning udendørs året rundt.
 At skabe bedst mulige forhold for badegæster året rundt i samarbejde med Assens Kommune og andre interessenter, samt at udbrede interessen for og viden om vinterbadning.
 Foreningen er baseret på almennyttigt grundlag og har til hensigt at styrke fællesskabet og det sociale liv i forbindelse med helårsbadning.
 
 §3 Medlemmer
 
Enhver person kan, efter det fyldte 18. år, søge om optagelse i foreningen
Optagelse finder sted hele året, og sker ved henvendelse til bestyrelsen. Det enkelte medlem hæfter ikke for foreningens gæld, ligesom medlemmet ved udmeldelse ikke har krav på andel i foreningens formue. Endvidere skal det pointeres, at evt. tilgodehavende i kontingent ikke udbetales ved udmeldelse. Udmeldelse af foreningen sker ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen og kan ske med en måneds varsel til udgangen af kontingentperioden.
 Ophør af medlemskab sker automatisk, hvis kontingent ikke er indbetalt 14 dage efter rettidig indbetalingsfrist.
 Et medlem der ved sin optræden, eller på anden måde viser sig uværdig til at være medlem af foreningen, eller skader dens omdømme, kan efter bestyrelsens enstemmige beslutning ekskluderes. Inden eventuel eksklusion har medlemmet ret til at blive hørt.
 Et ekskluderet medlem har ret til at give møde på førstkommende generalforsamling og få sin eksklusion behandlet.
 Al deltagelse i foreningens aktiviteter er på medlemmets egen risiko og eget ansvar
 
§4 Kontingent
 
Det årlige kontingent forfalder d. 1. februar. Kontingentperioden går fra februar til februar. 
Man er medlem af foreningen, når indbetalt kontingent er registreret på foreningens bankkonto senest 14 dage efter forfald. 
Kontingentets størrelse fastsættes på den årlige generalforsamling.

§5 Ordinær Generalforsamling
 
Den ordinære generalforsamling er foreningens højeste myndighed og afholdes hvert år i årets første kvartal. 
Generalforsamlingen indkaldes med mindst 3 ugers varsel ved mail til foreningens medlemmer
samt opslag på relevante sociale medier med information om tid, sted og foreløbig dagsorden 
og information om at eventuelle forslag fra medlemmer skal være fremme hos bestyrelsen 
senest to uger før generalforsamlingen. 
Endelig dagsorden udsendes senest en uge før generalforsamlingen til medlemmer med bilag og regnskab.
Lovligt indvarslede generalforsamlinger er beslutningsdygtige uanset de fremmødtes antal.
Generalforsamlingen er kun for medlemmer af foreningen Assens Vinterbadere.
Beslutninger på generalforsamlinger træffes ved simpelt flertal blandt de fremmødte medlemmer. 
Der kan stemmes ved skriftlig fuldmagt udstedt til et stemmeberettiget og fremmødt medlem.
 Udover sin egen stemme kan et fremmødt medlem højst afgive én stemme ved fuldmagt.
 Der føres referat over de på generalforsamlingen trufne beslutninger.

 Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende punkter:

1. Valg af dirigent,

2. Valg af referent og stemmetællere 

3. Bestyrelsens beretning til godkendelse

4. Fremlæggelse af revideret regnskab til godkendelse

5. Indkomne forslag

6. Fremlæggelse af budget samt fastsættelse af kontingent til godkendelse

7. Valg efter vedtægterne

8. Evt.

 §6 Ekstraordinær generalforsamling
 
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når et flertal af bestyrelsen finder det nødvendigt eller når minimum 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer af foreningen, fremsætter skriftlig begrundet anmodning om dette til bestyrelsen.
 Bestyrelsen er forpligtiget til senest en måned efter modtagelsen af sådan en begæring at afholde ekstraordinær generalforsamling. Ekstraordinær generalforsamling indvarsles som ved indkaldelse til ordinær generalforsamling, med mindst 8 dages varsel med angivelse af dagsorden
 
§7 Hvem tegner foreningen
 
Formand og kasserer samt næstformand tegner foreningen
 
§8 Bestyrelsen
 
Foreningen ledes af en valgt bestyrelse på mindst 5 og ikke flere end 7 personer, som vælges på den ordinære generalforsamling.
 I lige år vælges formand og mindst 1 eller flere bestyrelsesmedlemmer for en 2-årig periode samt 2 suppleanter for en 1-årig periode. I ulige år vælges kasserer og et eller flere bestyrelsesmedlemmer for en 2-årig periode samt 2 suppleanter for en 1-årig periode
1 bilagskontrollant og 1 suppleant for bilagskontrollanten vælges hvert år for en 1-årig periode Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand og referent Bestyrelsen er beslutningsdygtig med minimum 3 fremmødte bestyrelsesmedlemmer. 
Såfremt antallet af bestyrelsesmedlemmer udgør et lige antal, er formandens stemme udslagsgivende ved afstemninger i bestyrelsen. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.Der kan nedsættes ad-hoc grupper til varetagelse af afgrænsede opgaver. Bestyrelsen træffer bestemmelser om foreningens anliggender og har fuld afgørelse i alle spørgsmål, der vedrører foreningens almindelige forretningsgange 
§9 Økonomi og regnskab
 
Foreningens regnskab følger kalenderåret. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for budget og regnskab. Regnskabet føres af kassereren. Bilagskontrol udføres af de på generalforsamlingen valgte bilagskontrollanter
 
§10 Vedtægter
 
Ændringer af vedtægter kan kun foretages af generalforsamlingen ved 2/3 flertal af de fremmødte
 
§11 Opløsning af foreningen
 
Ved en eventuel opløsning af foreningen indkaldes til ekstraordinær generalforsamling med mindst 4 ugers varsel. Beslutning om opløsning af foreningen kræver 3/4 flertal på generalforsamlingen. I tilfælde af foreningens opløsning gives dens midler efter generalforsamlingens beslutning til almennyttige formål.

Formand       Kasserer        Næstformand         Bestyrelsesmedlemmer

Hold i dag

Følg med

Nyheder - Vis alle

Events - Vis alle

Instagram